Yogapraktijk MATSYENDRA op Texel

YOGA en MANDALATEKENEN voor ALLE LEEFTIJDEN

en SHANTALA MASSAGE voor BABY"S, KINDEREN, VOLWASSENEN

3e Yogaoefening van de week  (23 t/m 30 januari)

Armen bewegen, ademhalen en positieve spanning.


Zittend op een meditatiebankje, -kussen of stoel houd je je armen schuin naar beneden naast je. (Een klein beetje opgetild dus.) Maak vuisten met je handen als je inademt, doe je handen open en spreid je vingers als je uitademt. Doe dit een stuk of 10x achter elkaar. Voel nu de flankademhaling met je handen links en rechts tegen de onderste ribben. Word je bewust van de ruimte. Doe nu je armen omhoog en houd de onderkanten van je handen boven je hoofd tegen elkaar. Houd deze houding 2 ademhalingen aan. Bij elke volgende houding blijf je ook 2 ademhalingen in die houding zitten. Eerst je armen weer naar beneden laten gaan en dan je armen als een balletdanseres links en rechts 'rond' omhoog doen. Handen raken elkaar net niet boven je hoofd. Laat je armen zakken. Houd ze nu links en rechts naast je omhoog alsof je een schaal uitbeeldt. Doe je armen naar beneden. Doe ze nu weer omhoog en leg je handen op elkaar op je hoofd. Doe deze hele serie nu nog een keer, voel goed en wees je bewust van de ademhaling (waar voel je het bewegen?) en de spanning. Spanning wordt meestal negatief benoemd, er is ook positieve spanning in de houdingen. Voel even na.  

  


ZIE PAGINA: LESPROGRAMMA VOOR DATA EN LESTIJDEN

TEXEL - ZOMAAR - ZOMER - YOGA 2022 (voor beginners en gevorderden)

Aan zee kun je één zijn met de elementen. Er is zuivere lucht voor een goede ademhaling, de zee die golven brengt en weer neemt, net zoals je gedachten komen en gaan, de zon die je verwarmt en het zand waarin je goed kunt aarden. Tijdens het doen van de yoga-oefeningen krijg je als extraatje de beleving van de natuur. Minimaal 4 personen. Het is ongeveer een uur yoga doen en inclusief iets te drinken en een kleine attentie. Data en tijden: Op maandag 9.30-10.30 uur 18/07,01/08, 15/08, 29/08 en op dinsdag 19.15-20.15 uur 12/07, 26/07, 09/08, 23/08.  Kosten €11,= p.p.

Graag tot 12 uur van tevoren aanmelden. 

ZOMAAR - UURTJE - YOGA (ook voor toeristen op Texel) - Alleen op afspraak. 

 

YOGA VOOR BEGINNERS/GEVORDERDEN / STOEL YOGA

Beginnen met yoga? – Yoga groepslessen voor iedereen: Een uurtje per week yogaoefeningen doen geeft al inzicht over het leven nu. Bewustwording, ontspanning leren inplannen om de drukte beter aan te kunnen en efficiënter te kunnen werken. De continuïteit van een wekelijkse yogales kan goed voor je zijn. Gewoon beginnen dus. Elke week nieuwe lessen en steeds per 4 weken een basis les, pittige les, ontspannen les en een meditatieve les.

Overleg even in welke groep je het beste past. Er zijn verschillende niveaus. (Cursusduur: onbeperkt.) Liever Privé les? Overleg mogelijk over dag/tijd. 

YOGA SPECIALS WORDEN 1X GEGEVEN OP VRIJDAGAVOND. LEUK OM TE DOEN, ER IS GEEN YOGA-ERVARING VOOR NODIG. Yogales, thee en een kleine attentie, €14,= p.p. Max. 5 personen per les.


YOGA SPECIAL EXTRA ONTSPANNEN

Rust nodig? - Voor een diepere ontspanning wordt er de Yoga Special Extra Ontspannen aangeboden. De dagen erna zal je er nog steeds wat aan hebben! Met een kopje thee met iets erbij en een kleine attentie. (Geen ervaring met yoga nodig.)


YOGA SPECIAL BURNOUT EN YOGA 11/03/'22 19.15 - 20.30 uur


YOGA SPECIAL OMGAAN MET PIJN 11/02/'22 19.15 - 20.30 uur


YOGA SPECIAL OEFENINGEN VOOR IN DE LENTE 08/04/'22 19.15 - 20.30 uur


YOGA SPECIAL BALANS TUSSEN INSPANNING EN ONTSPANNING 06/05/'22 19.15 - 20.30 uur


YOGA SPECIAL BASISTECHNIEKEN YOGA 03/06/'22 19.15 - 20.30 uur

Voor mensen die wel willen beginnen met yoga maar nog niet precies weten wat het inhoudt en of het wat voor ze is. Stap voor stap leer je eenvoudige houdingen en hoe je het beste om kunt gaan met pijn, stress, slaapproblemen, e.d.



YOGA SPECIAL RUG/NEK/SCHOUDERS

Op zoek naar tevredenheid en rust? Rug-, nek-, schouderklachten? – Yoga Special Rug/Nek/Schouders: Leer eenvoudige oefeningen die je kunt gebruiken in je dagelijkse leven. Altijd en overal. Door aandacht en herkenning van spanning, stress, lichamelijke klachten, lusteloosheid, etc., kun je (daarna) meteen met relaxen beginnen. Je hebt het aangeleerde oefenpakketje dan altijd bij de hand. 


YOGA SPECIAL ONTSPANNEN ADEMHALEN 

Deze Yoga Special is er voor mensen die aantoonbare klachten hebben maar ook voor onverklaarbare klachten. Tevens voor mensen die zich bezighouden met muzikale of dramatische expressie e.d. Yoga kan een positief effect hebben op een goede ademhaling en een ontspannen lichaam, door de gerichte yoga-oefeningen en de persoonlijke aandacht zal de yogadocente je kunnen helpen de signalen van je lichaam te leren herkennen en dat is belangrijk voor het vertrouwen hebben in jezelf en het vrijlaten van de ademhaling. Je wordt je bewust van je innerlijke kracht. Ontspanning is kracht in rust en dat maakt dat je kan gaan reorganiseren tijdens deze yoga special.

YOGA SPECIAL BEGINNEN MET MEDITEREN 

Juist als je het druk hebt kun je het gebruiken. Hoe kun je zelf thuis gaan mediteren? Wat zijn de voordelen ervan? Leer en probeer een aantal technieken en houdingen. Ervaar hoe meditatie je ontspanning in je lichaam en je hoofd kan geven. 

ZWANGERSCHAPSYOGA

Mag ik je feliciteren? En wil je de bevalling tegemoet zien door met zwangerschapsyoga ondersteuning, aandacht, rust, vertrouwen en kracht te ervaren? Je kunt de korte cursus van 6 lessen doen, waarbij de partner de 4e en 6e les mee kan doen. Daarna kun je nog doorgaan met lessen zolang als je wilt tot een paar weken of tot vlak voor de bevalling. De oefeningen zijn gericht op de zwangerschap, aangepast aan de lichaamsveranderingen en de ademhaling en er is tijd voor vragen en informatie. De partner (of iemand anders die bij de bevalling aanwezig zal zijn) leert o.a. een aantal massagetechnieken op jou toe te passen. Bewust zijn van het samen zijn en van het leven dat jullie doorgeven. Vanaf 16 weken kun je al starten met zwangerschapsyoga. Met 20 weken beginnen is ook prima en zelfs vlak van tevoren kan nog als je je toch nog bedenkt!  Privéles in overleg op afspraak mogelijk. Startdata groepslessen: 04/04, 11/07,26/09/'22. 

NOG GEEN CURSIST BIJ ONS? Je kunt meedoen met een aantal lessen als een van onderstaande thema's je aanspreekt en er nog plaats is in een van de groepen. Privélessen (4x) kan ook met een van deze thema's, op afspraak.


ADEMHALING EN BEWEGING febr.

MINDFUL HATHA YOGA mrt.

BEKKENBODEM apr.

SERIE ASHTANGA YOGAHOUDINGEN mei

EXTRA ONTSPANNEN juni

BASISTECHNIEKEN YOGA sept.

MEDITATIE okt.

DEUGDENYOGA nov.

RUG, NEK, SCHOUDERS dec.

KINDERYOGA en OUDER-KIND YOGA  (Gaat door als er voldoende aanmeldingen voor zijn.)

Voor kinderen worden oefeningen voor het lichaam, de ademhaling, ontspanning en concentratie op een speelse manier aangeboden tijdens een yogales. Zelf ervaren, op je eigen manier, is daarbij heel belangrijk. De yogadocente heeft altijd een luisterend oor en leert kinderen fijn te bewegen en te ontspannen en te vertrouwen op zichzelf. De Ouder - Kind Yoga is er voor de leeftijd van 4 t/m 7 jaar, de ouder doet mee met de yogales. Voor grotere kinderen zijn er 2 groepen, van 8 t/m 12 jaar en van 13 t/m 16 jaar. Voor elke groep worden oefeningen gegeven die het beste bij deze leeftijd past. 

Kinderyoga en Ouder-Kind Yoga wordt in een serie van 5 lessen gegeven, daarna kan er een vervolg van weer 5 lessen gegeven worden. Privélessen gaan op afspraak. 

Mandalatekenen voor kinderen als cursus van 5 lessen start zaterdag 19/02 10.00-11.15 uur.